Krav til slem

Spil 7 var ikke svært at spille for Nord - uden fejl i spilføring er der 13 stik med ruder som trumf.

Ved ét bord var man kommet i den uheldige 4 hjerter, hvor man mister kontakten til ruderfarven, hvis der startes i klør.

Ved de andre borde spillede man 3 ruder ved 3 borde, 5 ruder ved 1 bord og 6 ruder ved 2 borde.

Syd åbner med 1 hjerter og Nord kan se 9½ stik på egen hånd ! Det er rimeligt at forvente 3 stik fra syd når han har mindst 12 honørpoint, så Nord vil enten i 5,6 eller 7 ruder (?)

Nord vil være tilbøjelig til at melde 2 ruder og senere genmelde sin ruderfarve, hvilket syd vil opfatte som svaghed og passe 3 ruder ud. For at undgå det melder nord måske 5 ruder, men det fører også til pas fra syd.

Så hvordan kan Nord vise styrke og samtidig melde ruder nok gange til at syd ikke flygter med sin renonce i ruder ( ???)

I almindelige systemer gælder for svarers første melding :

spring i ny farve lover 6 farve og 16Hp. Du skal altså straks melde 3 ruder som svar på makkers åbning 1 hjerter - nu er der skabt krav til udgang. Åbner melder nok hjerter igen, eller måske ut - og du melder 4 ruder; det lover at man kan klare ruderne selv, og er stærkere end hvis du meldte 5 ruder, der ville være en slutmelding.

Nu kan Syd spørge efter Esser med 4 ut ( hvis I har den aftale) eller tage en dyb indånding og melde 6 ruder.

 

 

jacob